Pages

Tuesday, January 27, 2009

Kek Pisang...

Salam...

Sebenarnya dah lama teringin nak wat kek nie.. tapi selalu plak lupa beli pisang... bile tengok buku resipi ni baru la teringat... so, semalam masa tulih list tuk beli barang dapur lekas2 daku tulis pisang dalam list.. takut terlupa... jadinya selepas dapat pisang tu, aku pun try ler resipi nie... tapi pisang emas takder la plak.. aku pakai jerla pisang ntah name apa ntah... ala2 pisang montel tu kot... Resipi ni aku amik kat buku Chef Su Chan.. Cake Temptation.. Aritu dah cuba Almond Cheesecake dari buku nie.. memang jadik.. cam kat Secret Recipe tu... Muahahaa... So, ni resipi kedua yg aku try dari buku nie...

Hasilnya boleh tahan.. lembut dan lembab sket... tapi aku memang suka kalo kek lembab2 sket nie... tak suka yang kering berderai tu... tapi bau pisang dia kureng sket la... agaknya pisang yang aku pakai tu kureng power kot bau die... sebab aritu pakai pisang jenis ni wat cekodok pun kureng sket rasa kepisangan dia...

KEK PISANG...

Bahan-Bahan:
  • 250 g butter
  • 210 g gula kastor
  • 5 biji telur
  • 2 sudu teh esen vanila
  • 200 g pisang emas - dilenyek
  • 225 g tepung serbaguna (tepung gandum pun bleh kot...)
  • 1 sudu teh baking powder

Cara-Cara:

1. Pukul butter ngan gula sampai kembang...
2. Masukkan telur sebiji demi sebijik.. Kacau rata... Masukkan esen vanila... Kacau lagi...
3. Masukkan tepung dan baking powder... Kacau... Masukkan plak pisang tadi... Kacau rata...
4. Panaskan oven 150 Celcius... Bakar selama 45 minit atau sehingga masak...
5. Sejukkan... Selamat menjamu selera...

Sekian... Ma'a salama... Wassalam...



No comments:

Post a Comment