Pages

Tuesday, March 31, 2009

Report Holiday Dubai ~Part 2..

Salam...
Sambung citer part 2.. tulih sket2 jerla yer.. dah lotih nie... hehehe...

Day 4...
Pas bekfes n lepak jap, kami mulakan jenjalan kami ke creek park aka creekside park.. tul ker nama die camtu? hehhe... kalo salah mahap yer rakan taulan yg dok Dubai... jalan2 dalam park yg besar itew.. sangat ler cantik n kemas n bersih park dia...

Sebenarnya nak bwak kanak2 ni masuk children city kat park nie.. city ni cam ala2 petrosains plus planetarium la.. budak2 mmg tak berapa nak paham sangat la lagi kan.. tapi bg diaorg explore sambil ummi ngan abah dia pun explore.. masa ummi n abah kecik2 takder sume2 nie.. hehhe.. dah tua2 baru dpt masuk tempat2 camni pun jadikla kan... best gak masuk dlm nie.. bayar 40 dhs satu family.. berbaloi la jugak kan... kami lunch kat sini jer.. kat fastfood local dlm nie.. lupe lak nama dia..

Pastu dah tak tau nak pi mana.. pi plak city centre.. nak kompomkan gift village dah tutup kat situ... pi2 tengok memang dah tutup pown... tinggal bangunan kosong n sign board jer... ekekke.. pastu jenjalan dalam dlm Diera City Centre tue jerla.. mall ler kan.. bebudak ni naik plak keter tolak tue... bayar ler, n naik sejam.. at least dok dlm troli kekanak tu diaorg tak lari sana sini.. senang sket nak jaga... tolak jerla... pastu beli dunkin donut n balik titun... arini balik awal skett n lepak2 dlm bilik jer... bebudak ni dilayan oleh abah diaorg sebab aku pengsan n tido awal... hehhe.. tenkiu la laling...

Day 5

Pepagi tu plan dia nak pi Zoo dulu pastu baru jenjalan tempat lain.. tiba2 tgk ujan renyai2 kat luar.. sure la basah kan kat park dlm zoo tue.. cam dah malas jer nak pi... pastu pas bekfes tgk ujan dah berenti... pi la jugak naik teksi ke zoo... rupanya zoo blum bukak agi.. kami sampai awal... masa dok depan zoo tu, ujan la plak balik... tak jadi la masuk... gambo ni depan zoo jerla.. ahahha... jadikla kan... bile ujan tu, mule la bau bauan dari zoo semerbak jer...aku mula la ghase loya... hehee.. lekas2 cari drebar (teksi la drebar ku, hehhe...) n pi plak Burjuman Mall... Mall ni standard KLCC, Pavillion n Bukit Bintang la... sume yg dasat2 ler... sajer jer ar nak pi tgk mall dia... aku ni gatai gak masuk gak LV... tanyer2 rege 15K.. sedap jer dia sebutt.. uwaaa... sib baik dia jawab gak kan... sib baik dia tak halau jer kuar kedai dia tue.. tgk gaya minah kampung ni, ader hati nak belek2... hehhe... saje nak tgk.. biasa design tu aku nengok kt majalah jer... tu yg cam wondering berapa puluh K la pulak kan beg nie... ramalan ku benar belaka... hehehe... pusing sket2 pastu pi lepak kat foodcourt jap... Irdina masuk main kat Toby's sejam.. Irfan just naik ride yg pakai token tue... kami lepak2 makan sekrim Baskin Robin n Subway... Lama tul aku tak makan subway nie... kat Kuwait pun ader tp asyik luper je nak makan... asyik mkn benda len jer... ni konon2 nak diet, mkn ler sandwich jer kan.. huhhu... tapi mkn punyer banyak... diet apernyer...
Pastu kami gerak lak pi old souk.. sib baik sempat nak pi.. ader la kain2, t shirt n sobenir... aku masuk satu kedai ni, tak ingat per nama dia... jual2 cadar, alas2 meja, table runner n pashmina... beli la sket2 kan wat kenangan... dia letak rege kat mat salleh punyerla mahal... tapi konon2 dia ader ramai kawan msia dia bagi special price la kt aku.. ntah iye ntah idak... tapi rege tu aku rase reasonable la kan walau tak murah sangat... shawl pashmina yg dia bagi pun murah ler dari rege certain tudung bawal tu ... aku bukan nyer pakai pun shawl ni or tudung2 jenis selendang lilit nie... tapi beli gak selai dua tuk simpanan peribadi n kenangan... pashmina murah 10 dhs pun ader.. cam selendang biasa yg berlambak kt jalan TAR tu jerla kot... kalo kat Care4 pun ader jual.. mahal 2.99 dhs.. heheh.. 12.99 dhs.. sama jenis... beli gak table runner tuk mama n MIL sorang satu... tuk aku beli gak selai dua... :) ... tapi aku cam suke la jenjalan souk nie... brg2 dia tk jumpa kat mall.. kalo ader pun mahal bangatt...

Kalo benda2 biasa kt mall tu, aku tak heran sgt laa... sebab memana mall pergi bleh cari kan... sume brand yg ader kat sana, ader gak kat Msia n ader gak kat Kuwait nie... so kalo ader fulus, nak beli kat memana pun boleh beli kan... maybe sometimes some stock takder kat some places for certain model benda yg kite nak beli tue... tapi at least ader la jugak option dia kan... lainlah kalau benda yg nak dibeli tu mmg murah or worth it tuk dibeli berbanding dibeli kat tempat lain n of course ler kalo ader bajet, then aku akan beli... or mmg benda yg nak dibeli tu dlm my list tuk dibeli n rege dia reasonable tuk dibeli, then aku akan beli gak.... sume org cam tak caye aku gi jenjalan kali ni tak sopping paper brg2 personal kegemaran ku... cam enbeg, kasut, sunglass, jam tangan, make up or perfume... that's really true... bukan takder bajet, aderr... aku dah reserve some amount for my personal thing, kalo ader something yg aku berkenan and affordable ... n kalo nak bodek2 Mr Laling belikan pun boleh... hehhehe... tapi mmg entahler, rase cam tawar hati jer nak beli belah kat mall die... agaknyer sales dah abis n rege back to normal... tapi aku dengar, kalo mase sales mmg rege runtuh kat sini... dah bukan rezeki aku ler kan... tapi rege normal dia pun aku rase abnormal.. hehhe..
so bab2 mall nie, mmg aku tak pi jenjalan n belek2 satu2 kat kedai dia... masuk sebijik dua jer... yg lain lalu lalang jer... kalo dah malas sangat, pi tempat dituju dlm mall tu then jalan sket.. then trus pi tempat lainn... hehhe...

Aku pun cam tak caya ngan diri sendiri... hehhe... tapi aku suke beli tuk owg lain... nampak ini, ingat kat sinun.. nampak ini ingat kat sanun plak.. hehhe.. takper dah rezeki diaorang... tapi at least, aku beli souvenir tuk tambah benda2 yg mmg ader dlm koleksi aku cam FM, Keychain, gelas kecik2 tue n latest collection... snowball... ehh yer ke nama dia camtu... ala, yg benda bulat goncang2 ader snow or glitter2 tue... hehhe... rugi dulu pi sydney tak beli... ke aku yg tak jumpa n perasan? Suzie, nanti balik bawak kat aku sejibik yer... hehehhe.... tu jerla benda wajib yg aku akan beli walau kemana aku pergi... kalo ader la kan... yg benda kecik2 lain aku beli gak sket2...

Pastu balik bilik... makan tapau nasi kat kedai bawah tue... tido2 n guling jap... mlm tu tergerak nak pi Noodle bowl... aritu dah 3-4 kali nampak kedai tu.. rase cam kedai yg nampak kat umah K moi , depa pi makan ritu.. chef dia owg msia... takut silap kedai, kompom balik ngan K moi... betulla tue kedai dia... dari hotel kami jalan kaki jer pi... 2 bijik traffic light, sampai ler... hehhe... tak jauh sangat... angin kuat mlm tu.. sejuk sket laa... dapat ler mkn nasi lemak, mee goreng n ng kampung... air tembikai n ice lemon tea... sedap masakan die... tapi ng kampung dia punyerla banyak satu pinggan... besar pinggan dia cam mangkuk nasi tambah tue... mmg tak abis la makan... hehhee... chef tu dok sakat2 bebudak nie n borak2 ngan sorang mamat cina msia kat meja sebelah... tak borak paper sgt pun ngan die.. kitaorg cam segan2 jer... tak amik pun gambo die... hehhe... balik tu, ingat nak naik teksi... pastu jalan depan sket.. jalan depat sket agi... nak tahan teksi.... teksi plak cam payah jer nak dapat... last2 jalan terus balik bilik... at least bakar gak kalori yg aku mamam tadi kann... tapi hubby cakap, makan bukan men banyak... bako nyer sket jerr... ahakss... tul la tuee... wakakak.. tapi its better than nothing kan.. dari naik teksi pastu sampai bilik terus kabomm zzz... mane yg lg okeyy? hehehhe... ni ayat tuk menyedapkan ati pas rasa bersalah makan tak ingat donia tue... pastu balik kemas2 n packing2... sok dah nak balikk...

Day 6...

Pepagi siap2 masa nak pi bekfes... terpandang berita kat TV pasal ujan batu kat sana .. patut la smalam pg hujan... tapi aku tak sedar la plak ujan batu tue... agaknyer aku tido pengsan kott... tgk berita tu berita arab.. bukan paham pun... tapi nampak gambar2 cam gambar kt area2 Dubai jer.. pastu tgk entry K Zaiy Dubai pasal ujan batu tu, kompom la jangkaan kami aritu... kul 9 pg dah gerak pi epot.. ingat nak ronda2 epot lama sket... sampai epot tetiba kaunter check in lum bukak.. dok la tersadai kat luar tue.. lama gak ler...


Pastu masuk dlm n ronda2 kedai duty free dia... menarik gak lerr... kat sini nekad nak beli gak something for myself... nengok sunglass cam boleh jerla... nengok2 enbeg, ader la guess murah... tapi made in china... busannn ahhh... pastu belek Salvatore Ferragamo, cam tak cun jer design die... ader gak yg dlm 2-3K... enbeg Aigner pun ader gak dlm 2K + tapi design cam biasa2 jer... bukan sekali pandang trus jatuh chenta... yerla, brg memahal ni kalo nak beli biar menang memakai kan... kalo kuar duit bebanyak tapi perasaan tgk benda tu cam so n so jer... pikir byk kali la nak beli.... lain la sekali pandang dah jatuh chentaaa... kepuasan dia lain kann... last2 nekad takmo beli... pastu Mr hubby belek jaket Polo Ralp Lauren... Design simple n menarik ... tgk rege, ok ler nak compare ngan jenama dia... tapi tgk dlm, made in Indon... terus cam malas jer nak beli.. heheh... ronda2 dulu..

Pastu pi bhgn perfume n makeup... beli one set travel makeup Estee Lauder n miniature spray ( 5 pcs) perfume also by Estee lauder... juicy tube lipgloss Lancome (set of 3).. tu jerla... mula2 ingat nak beli Dior nyer travel set.. tapi rase cam pernah nampak kat epot kuwait murah sket.. tak jadi la... nanti nak depart masa balik Msia bleh pi tgk kat Kuwait jer la... pas dh balik umah teringat my sis nak bertunang n kawen nanti (still dlm perancangan laa) .. wat antaran travel set ni cam comey gakk... ader lipstik sebatang, eye shadow 4 kaler, blusher n maskara... dlm travel case putih bulit in yg comel... beli jer dulu, dia nak ke taknak suke ati dia la kan... takmo, aku ler pakai... tapi aritu dah SMS dia bgtau pasal travel set tue.. dah melonjak2 dah die... hehhe.. alamat memang dpat ke dia la tue...

Dah abis beli kat situ tanyer balik Mr hubby nak beli ke taknak jaket tue.. dia taknak, so tak beli la kann... belek satu round agi kat souvenir kecik2 tue.. irfan dapat soft ball sebijik n aku dpt rantai hp yg comey... kakak n abah nengok jerla.. ahaks.. pastu kakak beli jajan kat kodai... tak lame pastu, gate dah bukak... finally, kami pun nak belon balik semula ke Kuwait.. alhamdulillah cuaca elok.. risau gak hujan kan.. aku ni dahler gayat n penakut naik belon nie... setiap kali naik, sure makan ubat mabuk.. sebab memang aku travel sickness... pastu dah sampai umahh, punggah2 mana yg patut... lepakkk n tidoo...

Sekianlah citer perjalanan kami... kesimpulannya, memang best jenjalan nie... travel ngan anak2 memang penat ngan kerenah diaorg.. tapi there's something dlm kenangan bile diaorang membesar nanti n jugak pengalaman berguna dlm proses pembesaran diaorang... tak kisah pi jalan jauh ker, dekat ker... walau just teman diaorg main basikal depan umah n main kat playground dekat2 umah pun diaorang dah rase seronok kann... beli n belah ikut kemampuan n bajett.. ingattt jgn papa asal bergaya... hehhehe... ader rezeki lebih bleh beli lebih.. kalo sedang2 beli sedang... jgn sok nanti poning nak bayar utang keliling pinggang... sape yg susah? aku pikirla sendiri... hehhe... yg penting kenangan tu yg tak mungkin dapat dilupakan bebila...

Tapi kalo kami dok msia skang nie, rasenya lum sampai lagi Dubai nie... ni dah ader keperluan untuk keluar dari Kuwait n masuk semula tuk renew tourist visa sementara dependant visa siap.... terpaksala pergi memana jugak kan... Dubai ni antara tempat yg cam menarik n dekat ngan sini so, rezekilah nak sampai sini.... dah alang2 pi sana, boleh mkn angin sekali.. esok lusa entah dapat ntah tak peluang camni lagi kan... sebenarnya kalo ikut niat kat ati aku, ader tempat lain yg aku nak pergi dekat2 sini... tapi mengenangkan nak pi situ perlu sedikit lebih masa tuk persediaan bg aku yg jahil nie, aku KIV dulu... aku sentiasa doakan sebelum balik Msia nanti, sempat la aku jejak tempat tu...mudah-mudahan... Aminnn...

Sekian our jorney kali nie... Wassalam....


8 comments:

  1. tumpang seronok gak baca citer aymy ni.akak pun kalau gi memana lebih suka gi tmpat2 yg jual brg2 tempatan mcm bazar @ souq drp gi mall. sbb mall ni leh kata brg2 sama je kat memana pun.pasal tmpt yg aymy maksudkan kat perenggan bawah tu, sama2lah kita doakan suatu hari nanti kita dpt juga ke sana, insyaallah.

    ReplyDelete
  2. tenkiu laling wat repot.. bleh belek2 kenangan2 dikemudian hari..
    -mr. hubby-

    ReplyDelete
  3. To K Zaiy:
    yerla k zaiy... sama2 kite doakan... aminnn...

    To Mr Hubby:
    hehehhe... tenkiu too bawak kami jalan2... :)

    ReplyDelete
  4. wah...mmg complete le tour aymy ke Dubai tu..semua tmpt dah pi.. jgn tak caya...kmoi pun tak sempat lagi pi dubai mall..ha..ha..ha entah ngape cam tak de mood je nak pi lagi...he..he..buat malu je kan... org duk dubai tak sampai lagi..ha..ha

    ReplyDelete
  5. k moi, nak atur aturcara tu mmg pening nak bg merasa sampai jer.. hehhe... mmg takder mood sgt jln dlm mall tue.. pi masuk aquarium dia jer.. turun tgk fountain n ice rink jer.. pastu terus pi tempat lain.. mmg tak ronda2 kt dlm mall tue...taktau apa yg ada dlm tue.. heheh..

    ReplyDelete
  6. aku pun suka makan kuah laksa! hehehe... huduh betul perangai kita kan? hahaha...

    ReplyDelete
  7. nice.love to see kids exploring new stuffs.excitement written in their eyes.happy slalu utk akak and family

    ReplyDelete
  8. cumie, agaknye org tepeng mmg perangai gitu kott... wakakaka...

    aishah beck, tq.. n all the best to you..

    ReplyDelete