Pages

Monday, April 27, 2009

Mihun Sup Kedah Kak Ton n Pengat Pisang....

Salam....
Lamer dah aku tak merapu meraban pepanjang... hehhee... arini pun citer sket2 jer... lom ader vitamin RRR tuk tulis pepanjang... Lepas sampai sini, sehari dua makan bungkus jer... calling2 delivery jerla kann... 3 bag n sekotak besar nak unpacked... kemas2 aper yg patut... So semalam aku wat masak senang2 jerla... ni dek kerana kempunan nak makan mihup sup pasar malam yg masa pi beli depa tak menjual plakk.... terpaksa ler balik sini masak sendiri kann...

Cuti2 msia, aku pown cuti ler masakk... boring dah makan air tangan sendirikkk.. tolong sket2 jer kat dapor... ghindu air tangan my mum n MIL... hehhehe... tapi aku sempat gak watkan nasi kerabu masa kt umah my mum.. dah ghindu sgt nak makan tue... tak pasal2 depa kena kerahan makan nasik kerabu ku itew.. nasibla, sedap ke idak kann... hehehe.. ampon kaum kerabattt.... dan cuti2 msia jugakler yg mengganggu gugat program dietku yg baru jer bermula sebulan dua nie... naik jugak 2 kg dlm 2 minggu nie... ampehhh... so, rini start balik program diet haku... konon2 balik sekali lagi dah selim skett.. wakakka... angan2 la tue...

Key, ni menu semalam aku.... Mihun Sup Kedah oleh Kak Ton n desert pengat pisang... aku wat pegedil makan ngan mihun sup nie...sebab ternampak Kak Jun pun makan ngan pegedil mihun nie... terlioq aku nengokk... heheh.. Ni resipi Mihun Sup Kedah Kak Ton... CnP jerla yer Kak Ton... tenkiuu...

Mihun Sup Kedah

Bahan-bahan ( 5 orang makan )...

  • 1/2 bungkus mihun direndam dengan air dan 1 sudu besar kunyit serbuk selama 2 atu 3 jam
  • 500g tulang rusuk campur 250g daging tetel direbus hingga empuk
  • 80g halia diketuk
  • 8 ulas bawang putih diketuk
  • 1 paket Sup bunjut sup tulang
  • garam dan gula secukup rasa. Mesti lebihkan rasa masin dan manis supaya berasa bila makan ngan mihun nanti...
  • BAHAN UNTUK SAMBAL CILI
  • 3 sudu besar cili serbuk
  • 2 sudu besar gula
  • 1 sudu besar cuka/air limau nipis
  • 1 sudu teh garam
  • daun bwg, daun sup, bwg goreng, cili merah, limau nipis dan lobak asin (jika suka) - dihiris dan sedia untuk dihidang

Cara-cara...

  1. Masukkan halia, bwg putih dan sup bunjut kedlm periuk rebusan tulang/daging tadi dan rebus lagi dgn api sederhana.
  2. Sementara itu, masukkan serbuk cili kedalam periuk dan bancuh dengan sedikit air supaya menjadi paste
  3. Masukkan gula, garam, cuka/air limau nipis, kacau sebati dan masak menggunakan api kecil
  4. Masak dan kacau sentiasa hingga mendidih sikit, dlm 5 minit, tutup api.
  5. Sambal cili ini mesti ada rasa pedas, manis, masam dan masin. Kalau rasa tak cukup manis/masin/masam, tambahkan gula/garam/cuka secukup rasa.
  6. Toskan mihun yg telah direndam dan celurkan dgn air panas
  7. Keluarkan tulang/daging dari sup dan potong kecil2 untuk dihidangkan
  8. Siap untuk dihidangkan
Sowyla, pengat pisang aku tu dah beku skett... nampak buruk betul kann... tak sabo tunggu sejuk, trus masuk fridge.... alik2 dah beku dah... heheh... tu yg nampak putih2 santan yg dah beku tue... belasah jerla labu.. asalkan sodappp... ni gara2 teringat pengat pisang yg makan kat Restoran Jaring Sunway dengan K Ham yg cun melecun aritu... tapi aku wat sket jer... sebab my laling tu bukan makan sgt benda2 manis nie... kalo makan pun sekali tu jerla.. bukan nak makan ulang2... aku jer spesis makan ulang2... usha badan la kan.. huhuhu... aku wat sket jer supaya aku pun tak leh makan banyak2 n ulang2... hehhe... resipi pengat pisang kat sini ekk... resipi dia pakai pisang nangka.. aku belasah jer pisang aper ntahh... janji ghase pisang... :)


Sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment