Pages

Wednesday, June 03, 2009

Takoyaki tak cukup sifat n Yaki Udon apa2 ajer...

Salam...
Selamat ari rabu... dah malam pong... arini masak ntah apa2 ntah... hajat di hati dah lama nak buat takoyaki nie... mane taknye sampai termimpi2 makan takoyaki... tapi asyik KIV jer... takoyaki plate takder... puas merata aku cari... last2 jumpa kat denso... tapi yg murah punyer jer... cast iron... bukan yang nonstick tue... pastu lubang acuan dia cam kecik jer... bola2 dia pon jadik kecik jerla... tapi, jadi lerkan... wat cube2... dari kempunan trus... huhuhu...

Bahan memang ler tak cukup... tapi arini aku tak kire, nak wat jugak... so, guna bahan yang ader jerlakan... nampak tak, huduh jer kebulatan dia...ader gak yang melekat2 sket... maklumlah plate yg murah... huhuhu... cam tak cantik jer... kena plak skill nak membulatkan dia pon tak terer agi... puas belajo kat youtube... hehhe... sudahnyer, jadik cam ginilah bentuknya... sifu2 jangan gelak guling2 yer tengok kehuduhannya... gelak sket2 udahh... hehhehe... senget benget n penyek pun ader... kelakar...

Sos dia pun aku malas nak bancuh... aku just tuang sos cili n mayo jer... nori tu ader jer... tapi malas nak letak... ni kira takoyaki edisi melayu ler... bebola sutun made in Kuwait... hehhee... belasah jer Cik Senah... resipi ni aku amik kat you tube... dah ejas2 sket... walaupun huduh takoyaki ku ini tapi sedap makan pepanas... kalau cukup sifat, sure lagi sedap kann... huhuhuu... ni resipi homemade yer... nak versi Japang amik kat umah kak Hana n kroni2 kat Japang nun...


Bahan-bahan Batter...
  • 100g tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 300ml air sejuk peti ais
  • 1 kiub pati ikan bilis
  • 1 sudu teh kicap cair

Bahan Isi...
  • sotong dan udang - rebus sekejap dan potong kecik2 (aymy letak dalam bekas yang berisi air dan masuk microwave 2 minit)
  • daun bawang - cincang halus
  • udang kering/geragau sangai - dikisar halus

Bahan Topping...
  • mayonis
  • sos okonomiyaki (kicap manis+sos tiram- aymy pakai sos cili jer n tabur serbuk lada hitam sebab nak pedas)
  • nori halus (malas nak letak)

Cara-cara...
1. Campurkan semua bahan2 batter. Whisk hingga semua sebati .
2. Panaskan acuan takoyaki dan sapu minyak sikit.
3. Tuang adunan batter ke dalam acuan. Kemudian, masukkan bahan2 isi ke dalam adunan.
4. Tuang lagi adunan tepung sehingga tutup isi takoyaki .
5. Apabila keliling takoyaki nampak macam dah masak, pusing-pusingkan menggunakan chopstick/lidi sehingga jadi bulat. Tapi aymy wat jadik tak bulat pong... ekekke...
6. Bila dah masak dan nampak keperangan boleh angkat.
7. Tuang sos okonomiyaki dan mayonis. Taburkan nori dan juga bonito flakes... Siap tuk dimakan...

Tapi bebudak ni takmo makan... sebab dlm dia ada isi memacam kan... diaorang pandai makan cekodok pisang jer... huhuu... disebabkan aku mmg dah agak diaorang takkan makan nyer bebola sutun nie, aku goreng gak ler udon... hahahha... amik ko, jadi jepun celup arini... ngeh3... so, layan jerla yer... udon ni boleh wat cam goreng mee biasa jer...tapi arini aku stir fry jer... tak letak cili kering blend pun...

Tumis bawang besar hiris...campak capsicum n seleri... letak ayam n udang... masuk mee... tuang sos tiram, sos cili, kicap pekat , kicap jepun , serbuk lada putih, serbuk lada hitam n garam secukup rase.... campak kubis cina ... kacau... siap...

Ni plak, kudap2 malam tadi... kedondong campo epal... ngan serbuk asam masin... masam2 maniss... hehhehe...
Jemput makan... Sekian, wassalam...

2 comments: