Pages

Thursday, September 03, 2009

Irfan Puasa n Kari Ayam Kerisik Wif Roti Jala...

Salam...
Salam ari Khamis... dah tgh2 bulan Ramadhan ni, anak bujang aku tu baru ada keinginan nak pose... ari2, aku tanya dia nak bangun sahur n puasa ke tak... tapi, baru pes time semalam dia cakap nak... biasa, jawapannye taknak sebab adik kecik lagi... huhuhu... alhamdulillah, dapat jugak puasa penuh ari nie... tu pun, lagi 3 jam lebih dah nak berbuka dia dah gelisah... dah merengek nak minum air susu kotak ceklat tue... nak minum satu kali jer dia kate... huhuhu...

Aku pun mujuk soh dia sabar... pastu, okla kejap... sambil2 tu dia dok men Wii tu... dah penat main, kang dia tanya lagi... huhuu... sian jer aku tengok... tapi sayang pulak, dah dekat sgt... benonya, kalau dia nak jugak minum tu, aku biarkan jer... tapi pas pujuk dia kata o.k, tu yang aku pun biarkan ajerla dia pose... alhamdulillah, lepas jugak dia satu hari... tanya, esok nak puasa tak? nak sahur tak? dia cakap nak... nak puasa 2 hari jer... hehhee... so, esoknya kite tengokla dia leh tahan ke tak... ekekke... dia pon baru 4 tahun... dia larat n nak, apa salahnya pose... tak larat, takperla kan... takkan nak paksa beria2 plak... kesian kat dia... biarlah dia belajar pelan2... tapi si kakak, alhamdulillah... still lagi pose penuh... :)

Ni la muke kanak2 masa bangun sahur semalam... dok tgk katun... hehhee...

Ni menu berbuka arini... dah lama teringin nak wat kari kerisik yang sangat fofular ini... merata ceruk doniya dah cuba resipi CMG nie... hehhee... asal resipinya kari daging kerisik... tapi aku nak wat kari ayam... disebabkan rini nak makan kari, aku wat gak ler roti jala... sebab malas nak makan nasi... tapi jalaku arini sgtla huduh... cam jala tersangkut kat tunggul kayu... serabut jer... bedal ajerla... selain kari ayam kerisik tu, cicah2 gak ngan sambal bilis yg belen ari bile ntah... dok bertapa dlm esbok tu...

So, untuk resipi kari ayam kerisik tu, aku CnP ajerla dari umah CMG... sedappp karinya... pes time aku wat kari boh kerisik... pasni, kompom aku buat lagi... hehhehe...


KARI DAGING KERISIK....
BAHAN-BAHANNYA :-)

600 g daging batang pinang, dipotong kiub -ganti ayam
3 biji kentang, kupas dan belah 4 setiap biji, rendam
2 biji tomato, belah 3 setiap biji - tak letak pon
1 keping asam gelugor - pakai asam jawa
1 liter santan cair
250 ml pati santan
1/2 camca besar gula melaka - pakai gula biasa jer
3 camca besar rempah kari
1 1/2 camca besar kerisek
Garam secukup rasa

BAHAN TUMIS :-)
3 biji bawang merah, dihiris
2 ulas bawang putih, dihiris
2 tangaki daun kari
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
2 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
4 biji cili merah (nak pedas boleh tambah lagi)
1/2 inci kunyit hidup - tak letak sbb takder... letak 1/2 cmt serbuk kunyit
1 1/2 inci halia

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rempah kari dibancuh bersama2 bahan kisar halus, kacau rata. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumis hingga harum, masukkan bahan kisar halus + rempah kari tadi dan tumis hingga terbit minyak, guna api sederhana.
  2. Masukkan daging dan gaul rata, biar daging kecut sedikit dan masukkan kentang, gaul rata. Tuang santan cair, kacau dan besarkan api hingga mendidih, perlahankan dan biar hingga kentang empuk.
  3. Masukkan asam gelugor, kerisik, gula melaka, garam secukup rasa dan kacau perlahan. Tuang pati santan, kacau lagi dan biar mendidih dengan api sederhana. Akhir sekali masukkan tomato dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api..Hidangkan..
Air Sirap Longan...
Sebenarnya esok, ari jumaat 4 Sept besday my dear laling... Eppy Besday yer dear Darling... Ngee... entry tuk besday dia, later okey... nak masak aper esok dah tau... sebab dia yang request... huhuhu... sonang kojo... sekianlah tuk rini... wassalam...

4 comments:

  1. bagus gak ada kartun time sahur, lupa la kejap dia org tu sebenarnya ngantuk kan, hehe.... eh, roti jala tu cantik no, macam BERDISIPLIN betul!

    ReplyDelete
  2. sambal ikan bilis tu walaupun seciput sudah cukup menggoda selera cm ni

    ReplyDelete
  3. rajinnye...kak ayu masak...sure husband sayang...hehehe

    ReplyDelete
  4. KOG: dah mangun sahur, payah lak nak tido pas tue... puas perambat... ekekke...

    CM: hehhee... ader2 aje akak nie...

    Rose Hayati: hahaha... time rajin, rajinla... time tak ghajin, kedai jerla... tapi, tak masak pong dia kena la sayang jugakkk... ekekke...

    ReplyDelete