Pages

Friday, November 06, 2009

Nasi Tomato n masak2 yg tercicir...

Salam...
Selamat pagi Sabtu... daku ni dah mcm masuk entry mingguan jer... malas tul nak masuk harian nyer... ni kire terakru la sepanjang minggu... masak2 pon sume yg malas2 jer... Nasi tomato ni buat ari Khamis... lawan ngan ayam masak merah... kali ni wta pedas sket dr yg bawak pi umah Wawa ritu... masak kali ni baru teringat... ape rase yg kurang masa masak yg bawak pi umah Wa ritu... aku lupe nak ketuk serai... ngeee... masak pon leh men lupe2 kan... ahakks... patut la bau die kurang shedap ritu... dah ler tak pedas... huhhu... ampon la yer Wa...

Balik to cerita nasi tomato... pastu just wat jelatah dengan wat sup dal... kawan2, bukan dalca yer... tapi sup... kat sini mmg femes sup dal aka lentil soup nie... tapi yg aku nyer ni versi malas... yg ready made bancuh cap maggi punyer... tapi rase dia kurenggg sedap... aku ejas2 la sket... aku masukkan kiub pati ayam... pastu, aku goreng sket hirisan bawang merah n putih, sehelai daun bay n biji sawi ngan minyak sket... bila sup tu dah mendidih, tuang bawang goreng ngan biji sawi tu ngan minyak2 goreng tu sekali dlm piyuk sup tu... baru la ader rase sket... Pastu yg lain2 ni entah bile aku masak... tak ingat dah... n malas nak ingat... hehhe...

Nasi Tomato...


Lontong tak cukup sifat again...


Bubur Jagung putih kosong... no sagu, no gula merah... aku mmg suke yg kosong ni jer... rase lemak manis santan n jagung tu jer... ni pon pakai jagung whole kernel dlm tin tu jer... sedap gak aper... kanak2 ni pon suke la sgt... sbb depa mmg suke jagung... cume, kalo masuk sket jagung krim tu, sure lagi pekat n kow2 kot... stok tadak... pi bakalah bawah pon tadak... last2 gitu jerla...


Mee bandung ni pon versi spaghetti... as usual la kan... mmg aku lom penah try agi wat mee kunin... sok balik Msia, beli air abu... balik sini boleh try wat... :)


Ni plak cekelat sempena minggu cekelat... ekeke... aku gi TSC Al Kout tu, tgk cekelat tu cam geram jer... dah lame dok catu beli cekelat sbb takut tk tahan dugaan mendietkan diri... ngee... aku beli ni bukan makan sume tau... bukan mkn byk pon tau sekali gus... hehhe... takott oo berat ni naik balik... dah penat2 mendietkan diri... tak berbaloii... kanak2 n bapak kanak2 ni pon layannn gak... :)


Ni plak kek marble pandan yg buat bila kurun ntah... buat masa nak pi melepak umah Ita kat atas ritu rasenye... tang ijau tu ok la lembut kek dia... kena tang cekelat tu, terus jadi padat... mane taknye, ni gara2 durhaka ngan resipi la... owg soh boh 1 sudu jer serbuk koko, gatai pi boh dua... kan adunan tu dah jadik berat... tgk arr, lapis dia dah berat ke bawah... lapis ijo kat tgh dia pon dah nyaris2 jer tak nampak... huuhu...


Ni kepek layang2 yg buat dr kulit popia tu... aku suke sgt... kalo ghajin, mmg nak buat selang seminggu... tapi masalah nye malas... pastu plak, kalo ader kang dok ngunyah ajer molot nie... tu yg malas tue... aku malas nak sira, tapi nak ader rase pedas n masin2 sket kan... aku just tabur ngan serbuk lada itam n lada putih... garam sket... sedappp oo... ni pon bwk sket sebekas pi umah Ita ritu...

Sekianlah tuk minggu nie... kalo ghajin n tenet tk meragam, daku masuk entry lain pulak... sekian wassalam...

5 comments:

  1. Mee bandung ituuuu... syoknye!!! nak jugak kak Aymy! pehtu nak cekelat gak..dok terasa terasa nak makan nie..huhu

    ReplyDelete
  2. mi bandung versi spageti? wah, kalah orang johor dengan laksanya :)

    ReplyDelete
  3. Salam kak Aymy,
    kita nak yg cokelat pisctacio, almod n tiramisu tuh...gulp!

    ReplyDelete
  4. Ijan: amik2... amik gambo jer... sume dah licin... tinggal tiramisu jer sket agi... :)

    KOG:aahaha... biasala, dok jejauh ni masak sume ape yg ade jerla... huhuhuk...

    nurindah: ekek... tiramisu jer tinggal sket agi... yg len amik gambo jerla yer...

    ReplyDelete
  5. salam ziarah sambil memperkenalkan blog kami (petua dan ramuan herba).

    Terima kasih.

    ReplyDelete