Pages

Wednesday, May 13, 2009

Nasi Sup aka Nasi Air...

Salam...
Salam rabu yang berbahagia nie... semalam aku malas nak masak renyah2... tetiba rase ghindu bangat kat nasi air yang aku selalu telan masa kat Dungun dulu... Masa tu aku still ngajo kat MRSM YT Dungun... La ni, MRSM tu dah kena tutupp... Nasi Air kat kedai yang kat pasar basah Dungun tue... Nasi air dia ekceli nasi yang dimakan ngan sup tulang... ngan eksesori sambal belacan n telur masin... masa dok mengandung Irdina memang dah macam aktiviti mingguan aku pi makan kat sana... sambil2 pi pasar beli lauk, sambil tu musti telan semangkuk... masa ari sekolah, akak2 n kroni2 yang baik ati pon kadang2 heret aku pi sana... i likeee....

Tapi aku masak semalam, aku takder stok tulang pown.. just wat sup daging biasa tapi letak lada hitam skett... pastu cam biasa ler, aku memang suke derhaka ngan resipi... ekeke... aku takwat pun sambal belacan... just makan ngan sambal ikan bilis leftover semalam... pastu gatai pi wat kentang goreng yang dipotong dadu... Sup2 nie, kanak ribena memang ler suke sangat kan... mak kanak2 tu pun suke aper2 jer yg berkaitan ngan sup nie.. ekekkeke...

Versi biasa tanpa sambal belacan...


Versi manyak derhaka... huhuhhu...


Telur masin ni punyer cerita, ekkeke... sebenarnya telur masin yg aritu bawak balik dari tanahairku... dah siap rebus pown dari msia masa bawak balik sini... pastu masuk dlm tempat beku... smalam aku just rebus balik... tu yg hanco jer telur tue... takper, pasni dah tau nak wat telur asin sendiri... nak gi survey mana nak cari telur itik... saper yg dok kuwait tau mana nak dapat, let me know okies... kalo takdak, kena la pakai telur ayam jer kot...

Tiba-tiba teringat pulak dengan laici yang dok peram dlm lemari tue... aritu masa sopping brg dapo, anak dara aku tu ler yang sibuk nak air leci... bebudak ni mmg suke ngan laici... mak budak n bapak budak pon suke... ingat nak wat puding laici jer... tapi asyik MMM jer... last2 jadik air jerla... lenkali beli lagi tuk wat puding...


Sekali sekala makan sempoi cam gini sedap gakk... ekekke... anyway, jom makan... sup ader lg tue... Wassalam...

4 comments:

  1. kdg2 cuaca panas ni rasa nak makan masakan rebus2 je kan.. lagipun nasi air ni senang, buat sekali harung je seme ada, pggan pun xyah cuci byk2.muaz plak antu longan, kalau beli setin sorang dia pun ble abiskan..huhuu..

    ReplyDelete
  2. aymy sedap nya tgk nasi air tuh... bila la nk try nih... mood tasakkkkkk... huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. K Zaiy:
    hehehe, asal sonang n sodap memang den sukoo...

    K Ana:
    sian k ana nak kena tinggal yer... kalo takder mood lg sonang masak ni kak.. takyah masak bjenis2.. nasi ngan sup jer... ekekek...

    ReplyDelete