Pages

Friday, June 05, 2009

Lontong again...

Salam...
Selamat malam time kuwait... semalam aku tak masak pong... Mr Hubby cuti n aku puasa... Mr Hubby cuti sebab ader hal kat sekolah Irdina... Sabtu dia kene kejer, so pas zuhur kitaorang gerak ler ke Lulu hypermarket tu... aku teman jer diaorang lunch kat McD... tapau fillet o fish untuk aku bukak pose... ngeh3... tuk dinner, aku cakap siang2... aku dah tak larat nak masak... suruh dia masak... maksudnya, kalo dia masak memang masak kat kedai ler kan... sebab dia mane reti masak... huhuuhu...

Tapi tiba2 dia tanya cemana nak masak telur masak kicap.... muahahhaha... nak tergelak pon ader... sib baik aku tak guling2... kalo tak, merajuk plak laling aku tu... hehhehe... aku pon bagi ler instruction... jeng3.... at last, jadik jugak telur masak kicap dia... sedap plak.. lulus la... pasni, aku cakap belajar masak benda lain plak... sok2 aku malas masak dia bleh tulun... huhuu... laju jer dia cakap takmo... sebab kalo dia dah pandai masak , nanti aku asyik ngelat jer... hehhehe.... macam tau2 ajer... tapi gambo yg dia masak tak ambik ... sebab dia malu... hehhehe...

Rini pon aku masak yang sekali harung jer... malas nak ke dapur 3-4 kali... masak, pastu leh wat kejer lain... lipat kain, kemas umah, guling2 n tido... huhuuhu... so, aku masak jer lontong... bleh makan sampai malam... nasi impit mini segera, aku dah rebus siap2 malam sebelumnya... pagi just buah kuah n sambal... semalam nampak telur puyuh... ambik 2 bekas... so, rini makan lontong ngan sambal telur puyuh... pada aku, lontong takder sambal memang tak lengkap... macam biasa, sayur mayur n isi kuah dia pun, letak aper yg ader jerla kan... resipi aku tempek sekali lagi yer kat sini...

Lontong...


Bahan-bahan...

  • Bahan kisar:
  • 1/2 labu bawang besar saiz sedang
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 1/2 inci halia
  • 2 sudu udang kering
  • Sayur potong kecil:
  • 5 btg kacang panjang
  • 1 batang lobak merah
  • 1/4 biji bunga kobis saiz sedang
  • 1 biji sengkuang saiz comel
  • 2 keping tauhu - di potong kecil dan goreng
  • 3 keping tempe - dipotong dan digoreng
  • secekak su'un - direndam
  • 1 keping tahu kering (fucuk) - direndam
  • lada merah - dipotong serong
  • 2 btg serai - dititik
  • 1/2 inci lengkuas - diketuk
  • udang hidup yg dikupas kulit
  • 1 ltr santan atau secukupnya
  • air secukupnya
  • garam secukup rasa & 1 kiub pati ikan bilis
  • minyak utk menumis
  • Nasi impit secukup rase
  • Eksesori- Telur rebus ngan sambal ikan bilis/ sambal kacang/ sambal apa2 ajer...

Cara-cara...

  1. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar dan serai hingga wangi. Masukkan plak udang dan kacau sehingga udang kemerahan...
  2. Masukkan santan, lengkuas dan masak hingga mendidih...
  3. Masukkan sayur dan tambah air secukupnya.. agak2 ler kepekatan kuah dia...
  4. Tambah garam dan kiub pati ikan bilis secukup rasa dan masak lagi hingga dan sayur empuk...
  5. Bila kuah dah menggelegak baru masukkan suun, tempe n tauhu... tutup api...
  6. Siap tuk dimakan ngan nasi impit dan eksesorinya...
Kat Lulu skang tgh ader pesta mangga... segala mcam jenis mangga ... entah berapa puluh spesis n macam negara.... mula2 ingat nak beli gak... last2 macam nak termuntah n fenin sebab taktau nak beli mangga spesis mana... banyak sangat... pastu ternampak plak cherry from lubnan nie... nampak cam segar lagi... aritu masa balik cuti Msia kat Bahau, Apiz anak Makcik Shimah yg study kat Sydney ader bagi sebekas ... sekotak besar dia bawak balik sebab masa cuti summer dia wat part time kat ladang cherry tue... memang sedap n manis bangat... yang aku beli cherry lubnan ni kurang sket manis dia... masam2 manis... tapi aku n Irdina suke... Mr I n Irfan memang tak suka asam2 nie... aku ngan Irdina jer layan... hehehe... diaorang makan epal ngan pear udahler... cherry biar aku ngan kakak makan... ngeh3...


Esok nak masak aper plak? malas tul nak pikir... sok Mr I kena masuk kijer... tinggal ler kami anak beranak jer guling2 kat umah... huhuhu... Sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment