Pages

Saturday, June 06, 2009

Madeleine Pandan Flavour...

Salam...
Masaa al khair... Selamat petang Sabtu... Arini kami 3 beranak ajer la guling2 n tergolek dok di siang hari... Mr hubby kono kojo... masak pon ikut dan ajerlahkan... lunch, kanak2 ni perabihkan nasik impit... pastu, teringat esok dah sekolah... jadiknya, kena cari benda ape nak dibuat bento minggu depan ... tiba2, aku teringat acuan medeleine yang beli aritu lom dirasmikan... so, inilah projek aku seusai Zuhur...

Madeleine ni, kalau ikut salah silah dia, rasa dia patut ala2 kek pound... butter n lemon taste... tapi light sikit... tapi macam biasa ler kan, aku buat ikut suka aku ler... resipi pun ader macam2... ada yang lemon flavour, vanila flavour n chocolate flavour ... aku punyer, Pandan flavour... amik kau Cik Senah.... ader owang buat ker? huhuhuu... tak kisahler, janji bebudak ni suke... kalo bahulu pun ader perasa stoberi, apa salahnyer aku wat baulu omputih ni perasa pandan kan... bebudak ni memang amat suke kuih muih kaler ijau n rase pandan nie... insyaallah, diaorang akan makan ...

Resipi asal amik Kak Yani punyer kat MyR tue... aku tukar esen vanila jadik pandan paste... aku just wat setengah adunan.. dapat ler dalam 19 ketul kalau ikut acuan aku tue... resipi asal dia kat bawah ni yer...

Bahan-bahan...

  • 200g tepung gandum
  • 200g gula aising
  • 1/2 sudu kecil baking powder
  • 200g telur ( 4 biji)
  • 200g mentega - dicairkan
  • 1 sudu kecil esen vanila (aku ganti dengan pandan paste)
  • * kalau tak suka manis sukatan gula boleh dikurangkan

Cara-cara...

  1. Masukkan tepung, gula aising dan baking powder. Kacau dengan wisk sehingga semuanya bergaul rata.
  2. Masukkan telur sedikit demi sedikit sambil dikacau. Kemudian masukkan esen vanila.
  3. Lepas itu masukkan mentega. Kacau rata
  4. Biarkan adunan 30 minit sebelum dibakar untuk menambahan kesedapan rasa. ( Nak bakar terus pun boleh)
  5. Sapukan acuan dengan mentega dan taburkan sedikit tepung. Isi acuan dengan adunan tadi sehingga 80% penuh.
  6. Bakar dengan suhu 180C selama 20 minit atau sehingga masak.
Nak buat dia senang dan simple ajer... campur2, gaul n perap kejap... masa tengah bancuh lagi, bebudak ni dah ngendeng dah... pas siap jer, dalam dok suam2 kuku tu... dah ngap2... sorang 3 ketoi... Irdina tu siap puji2 lagi kata kuih ni cantik sebab bentuk sea shell n green colour... aku lom makan lagi sebab aku still in mode puasa ... huhuuhu... Madeleine ni, bolehlah buat bento dia 2-3 ari... nanti kalo tengah minggu aku ghajin nak buat paper lagi, aku buat... kalo tak, bentokan jerla paper yg ader dlm gobok tue...

Jemputlah makan yer... sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment