Pages

Saturday, July 11, 2009

Aku dan buku citer...

Salam...
Aku dan buku citer mmg tak boleh dipisahkan... sangatlah sukee... tapi buku tak cerita pun aku baca jugak... buku agama, parenting, resipi n motivasi pun aku baca... Don't be Sad versi terjemahan oleh
Aaidh ibn Abdullah al-Qarni, Membina cinta sayang oleh Dr HM Tuah Iskandar pun aku baca n buku2 Dr. Phil pun aku ader... Majalah pun aku layan... bukan setakat majalah, katalog pon aku boleh telek berjam2... tak senonoh tul kan...

Tapi, tuk majalah... aku tak akan beli majalah tuk cerita dunia hiburan nie... malas aku nak beli semata2 nak baca gossip yang ntah apa2 tu... tapi kalau orang lain beli, aku baca ler jugak... nama aku nak beli, mahap ler... mmg aku takkan beli... kalau dalam majalah yg aku beli tu, tiba2 ader selit melit kisah2 artis tu aku tak kisah ler... tapi kalo nama nak beli URTV ker, Hai ke, Mangga ker... sorry to say ler... bukan jiwa aku.... majalah parenting, deco, kesihatan, fesyen or resipi in my list ler...

So, back to kisah buku cerita... kenapa ekk, aku suka sangat baca? sebab aku kuat berangan kot... macam2 angan2 sejak zaman muda remaja... ada angan2 yang jadik impian... ader impian yg jadik kenyataan... ader jugak yg tak kesampaian... macam2 ler kan... asam garam kehidupan... ada yang kita nak sangat... kadang2 kita tak dapat... sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita... kita hanya mampu berusaha n berdoa...

Buku citer ni pun ada macam2 spesis... for sure la, aku ni type leleh2 nie... buku cinta ajerla keroje aku... tapi buku cerita thriller cam citer Ramlee Awang Murshid pun aku baca tau... huhuuh... membaca ni saja suke2... dalam buku citer ni, pasti ada moral yang nak disampaikan... walau secara langsung atau tidak... tema cinta pun bukan cintan-cintun ajer kan... ada gak kecintaan pada Allah yang maha Esa, isu2 kekeluargaan, persahabatan, kasih sayang sesama insan serta lain2... yang baik dijadikan tauladan... yang buruk kita jadikan sempadan... :)

So ni my first two collection of Alexandra Potter... sebelum ni tak pernah baca karya dia.. aku suke sebab bahasa dia mudah n senang nak faham... well, aku ni bukan pandai sangat BI... kalau digunakan perkataan yang pelik2 sofistikated sangat, memang la aku tak paham... hehhee... Me n Mr Darcy,,, Who's that girl? ... dua2 ni ader unsur misteri mistik sket la... maybe ni trade mark dia... Yang aku paling suke, cover buku dia... comel... putih bersih n simple... tak serabut...
Buku melayu yang sempat aku sapu masa balik cuti emergency aritu Cuma Dia oleh Norzailina Nordin, Bidadari Cinta oleh Samsiah Mohd Nor n Chinta oleh Norhayati Berahim... aku ni kalo baca buku mmg boleh sampai leleh air mata... ekekek... dah abis baca sume...
Ni plak buku citer kak Pija aka Rafizah Nordin aka Sofieza Iskandar... dua2 ni ader otograp dia tau... koleksi berharga nie... n citer dia, mmg best... kalau tak caya, sila beli n baca sendiri... Cupid Love n Meraih Cinta... buku Norhayati Berahim , Murni Kasih pun ada... semua ni koleksi yang aku sempat beli masa balik bulan 4 aritu... bukan yang baru2 nie... and, of coursela dah lama abis aku baca kan...
So, stok buku citer melayu aku sudah abis... tak dapekla aku baca lagi dah buat masa yang terdekat nie... lain ler, kalau ada yang baik ati nak poskan dekat aku kat sini... muahahha... so, yang tinggal 2-3 bijik buku citer inggeris yang aku belum baca... by Sophie Kinsella (yg ke-4 dlm koleksi) , Cecelia Ahern (ke-4 jugak) n Nora Roberts (tak ingat, sebab yg lain kat Msia) ...

Kat sini, kalo nak beli pon, buku citer inggeris la kan... mana plak depa juai buku melayu... kalo kat sini, better beli buku citer dari beli majalah Inggeris International tu... sebab majalah lagi mahal dari buku citer... tak berbaloi... So, ni yang baru aku start baca... biasanya 2-3 ari dah abis baca dah... sebab aku ni kalo dah start baca buku, sume kejer umah aku buat cepat2... siapkan awal2... pastu bolehla mengadap... huhuhu...
Sekianlah, ni jerla kisah aku dan buku cerita buat masa nie... ni salah satu aktiviti penawar kebosanan aku... huhhuuhu... sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment