Pages

Friday, July 24, 2009

Toad In The Hole n Kuih Bakar Pandan...

Salam...
Salam malam Jumaat... this is 2nd day cuti sederet tu kan... so, tinggal esok jerla tuk lepaking... lusa, new week dah mule...

Yang ni aku buat tuk breakfast pagi Khamis sebelum kami semua keluar berumba... huhuhu... Toad in hole ni, traditional english nyer dish... versi melayu dia ala2 cam kuih cara berlauk tu la... tapi yang ni masuk oven n inti dia just letak sosej n apa2 herbs yang disukai... aku just pakai sosej yang ader cheese tu jer... tabur black pepper sket n makan ngan sos plus mayo (jika suka)... resipi dia aritu aku amik kat MyR... tapi aku cari balik dah tak jumpa... resipi yang aku salin aderla... tapi aku dah oter2 sket...

Bahan2...

  • 4 batang mini sosej (yang biasa 2 btg dipotong 2 setiap satu)
  • 80 ml susu segar
  • 50 gm tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar marjerin (kalo tak letak pun takper)
  • secubit garam
  • minyak/marjerin untuk gris
  • sedikit serbuk lada hitam

Cara2...

1. Panaskan oven 180 cel dan gris muffin tray...
2. Pukul semua bahan kecuali minyak untuk menggris dan sebuk lada hitam...
3. Tuang dalam muffin tray (3/4 penuh) ... dapat dlm 4 biji camtu... kalo lebih, sosej kena la tambah...
4. Masukkan sosej di tengah2 dan tabur sedikit serbuk lada hitam...
5. Bakar dalam 30 minit atau sehingga masak n perang...
6. Boleh dimakan ngan paper jerla sos kesukaan...

Rabu malam Khamis tu ntah naper lak rasa nak makan kuih bakar ni jer... bahan2 pun sume ader... aper lagi, sementara mood aku baik, aku pon masuk opis... godek2 tak sampai berapa minit jer pun, bancuh adunan tu... pastu masuk oven, bakar sampai siap... hheehe... rasipi ni dulu dah pernah letak pun.. tapi takperla kan... aku letak lagi sekali... resipi ni mudah n simple sangat... masuk blender sume bahan... siapp... huuhuu...

Bahan-bahan:

* 1 cawan tepung gandum
* 1 cawan gula
* 1 cawan air pandan
* 1 cawan santan
* 1 cawan susu cair (sejat)
* 3 biji telur
* Sedikit pewarna hijau
* Sebagai hiasan- sedikit bijan jika suka

Cara-cara:

1. Masukkan semua bahan ke dalam blender kecuali bijan
2. Blender hingga sebati
3. Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan bahan tadi kedalamnya.
4. Taburkan bijan (jika suka)
5. Bakar 40 minit pada suhu 180c/ hingga masak.

Tapi kali ni buat kurang sket ensem... tak cukup ijau kaler dia... hhuhuu... takper la kan... janji masuk purut kenyang... So, Khamis pagi tu kami just bekfest dua menu ni... lunch makan luar... dinner calling2 delivery... hehehe... kalo dah penat keluar pusing2, mmg biasa aku akan cuti masak :) ... sekian, masak2 tuk rini... pasni entry berumba plak... ekekek... sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment