Pages

Saturday, July 18, 2009

Lemongrass Chicken n Tom Yam Putih...

Salam...
Terbayang2 aku lemongrass chicken yang K Nor tayang kelmarin tu... huuhuu... arini aku pon wat jugak... tapi ni bukan ayam kak LG okeyy... hehhehe... ni ayam aku... ampon kak Myn... sedap ayam nie... memang cam rasa satay sketla... sebab bahan2 dia ala2 bahan2 nak wat satay tu kot... kalo bakar pakai arang musti lagi cedap... aku mmg suke sangat kalo gril2 n bakar2 nie... :)

Sapa nak cuba, resipi dia kat bawah ni okies... aku amik kat umah Kak Nor chef hebat tu... Kak Nor amik kat umah Noreen UK... anyway mintak izin yer... aku CnP tuk share ngan kengkawan...

LEMONGRASS CHICKEN...

Bahan2...

4 keping chicken thigh and leg
8 biji bawang merah - ditumbuk atau dicincang
2 batang serai
1 camt serbuk jintan putih
1 camt serbuk kunyit
1 camt serbuk ketumbar
2 camb gula perang
garam secukup rasa
1 camb sunflower oil atau apa2 minyak masak

Cara2...
  • potong serai bahagian hijau dan tinggalkan hanya bahagian putih
  • kemudian hiris dan tumbuk atau cincang halus
  • kemudian satukan semua bahan dan gaulkan sebati supaya menjadi paste
  • masukkan ke dalam freezer bag dan gaulkan dengan ayam
  • perapkan ayam dengan bahan2 perapan tadi dan biarkan beberapa jam atau semalaman
  • setelah itu bolehlah dibakar pada suhu 180C selama 30 min (pastikan ayam diterbalikkan sekali supaya kedua2 bahagian masak sekata)
  • kemudian panggangkan selama 10 min atau sehingga keperangan
  • bolehlah dihidangkan dengan nasi ayam/nasi lemak atau nasi putih
Pastu, selain ayam serai tu, aku just masak tomyam putih udang n telur dadar... cukup ler tu... hehhee...

Sekianlah tuk rini... Wassalam...

No comments:

Post a Comment