Pages

Monday, March 09, 2009

Mee Goreng Ita, Chicken Wings Special n Serimuka...

Salam...

Dinner arini ingat nak wat nasi goreng ngan creamy mushroom/chicken soup ngan chicken wings... baru dok nak godek2 dapur, tetiba ita anto mee goreng... hehhee... tenkiu yer ita... KIV nasi goreng n soup ku... wat chicken wing jer... sedap arr mee si ita nie... jom layan gambor... nak ajak makan, dah abis aku makan... huhuhu...

Pastu aku masak chicken wings gune resipi nie... sedap bangatt... haku makan tak hengat doniaa... resipi asal yg femes itu ada kat sini... tapi aku dah ejas2 sket bahan2 dan kaedah ikut cara aku ler... kredit tuk tuan punyer resipi asal yer... mutiarazura@myresipi.com ... terima kasih bebanyak... makan sampai nak terbongkang aku... makan ngan mee ita...

Chicken Wings Versi Aku...


Bahan-bahan...

  • 10 keping kepak ayam - dibersihkan
  • 2-3 sudu besar minyak masak
  • 4 ulas bawang putih - diparut
  • 1/2 inci halia - diparut
  • 1/2 sudu teh serbuk cili
  • 1/2 sudu teh serbuk lada hitam
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos ikan
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar madu
  • garam secukup rase( jika perlu sebab kicap, sos tiram, sos ikan dah masin)

Cara-cara...

  1. Campur kedua2 bahan parut dlm satu bekas... Ambil 1/2 bahan parut dan perap bersama kepak ayam dengan semua bahan lain kecuali garam dan minyak... rase dulu, kalo kurang masin, bleh tambah garam sket... perap 30 min- 1 jam...
  2. Selepas perap, asingkan kepak ayam dan air perapan tadi... air perapan jgn dibuang...
  3. Panaskan minyak, tumiskan baki bahan parut tadi sehingga naik bau dan kekuningan... ambil kepak ayam tadi dan kacau rata... masukkan 1/2 cawan air untuk pastikan ayam benar2 masak...
  4. Lepas agak2 ayam dah masak dah kuah tadi dah sedikit kering, masukkan baki air perapan ayam tadi... Kacau sebati sehingga kuah dah kering dah melekat pada kepak ayam... tutup api... sedia dihidang...
Pastu cadang2 nak wat serimuka... nak rasmi pengukus baru aku tue... teringat cara senang nak masak pulut oleh K As kat NZ itew... malas aku nak kukus2 bagai... tanak jer pakai rice cooker... senang bangat... n alhamdulillah memang jadik cam pulut kukus tue... sonoknyer aku... dahler anak2 ku antu pulut... lagi senang ler kijer aku pasnie... hehhee... tq very3 much k as... marveles tul idea k as nie... ni resipi pulut dia...

Pulut Kuning Express...

as75@myresipi.com

Bahan-Bahan...

  • 2 cawan beras pulut
  • 1 cawan santan pekat + 1 cawan air panas
  • 1 sdt garam
  • 1 helai daun pandan
  • 1 sdb minyak masak
  • Sedikit serbuk kunyit

Cara-cara

  1. Cuci beras pulut hingga bersih..masukkan semua bahan2 kedalam rice cooker
  2. Setelah mendidih..gaul pulut supaya x berkerak..kemudian biarkan hingga masak..
  3. Sesuai dimakan bersama rendang, kari ayam & daging, kurma & sambal ikan bilis..
  4. Kaedah yg sama ini juga boleh digunakan( jgn masukkan serbuk kunyit) memasak pulut utk kuih serimuka , pulut serunding..pulut ini juga enak dimakan besama serawa durian..
  5. Selamat mencuba! ^_*
Pastu citer plak bab lapis atas serimuka... aku try ler satu resipi nie... (dirahsiakan) rupe bentuk dia nampak ok kann... kadar kekerasan n kemanisan dia pun okey... ngam2 jer... tapi tang rase dia tu aku rase cam lain sket... bukan cam serimuka pandan yg biasa aku makan tu... naper ekkk... sebab air pandan aku tak cukup pekat n rase pandan ker? ... pastu2 aku belek2 lagi kat tenet resipi lain plak... rupenyer tepung yg dia pakai lain... takper, next time aku cube yg lain n anto report wokeyyy... tapi anak2 aku yg hantu pulut makan semacam jer... kengkadang dia makan pulut bawah jer... rase dia memang sedap, lemak2 manis... tapi aroma pandan dia kureng menyengat... anyway belajar dari pengalaman la kann... heheh... tekak masing2... tak cube mane nak tau kan...



Sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment