Pages

Wednesday, March 11, 2009

Sambal Petai Udang n Telur Bistik...

Salam...

Arini Mr. Hubby tak masuk kejer sebab ader hal berkenaan Resident Visa nak disetelkan... So, tengah ari aku masak ler nasi putih... lauk senang jer... Belen kailan aritu wat lagi kailan ikan masin, sambal petai udang n telur bistik... sebenarnya aku ngan Mr Hubby tak makan petai tu... tapi kuah2 yg ader rase petai kami suka plak ... hehhe... cam mana tu ekk? kalo time makan tu, ngan MIL dia la yg tukang kutip isi petai tu... aku makan kuah dia jerr... hehhee...


telur bistik ni, first time aku makan masa awal2 kawen dulu... masa pi mkn kat kedai kat Dungun... dah lame tak masak telur nie, tetiba ternampak kat umah kak Ana Wahid... jeng3... nak wat jugak... aku masak cecampak jerla ikut suke aku... ikut aper yg ader dlm esbok aku... resipi asal aku CnP dari umah Kak Ana Wahid wokey... tq Kak Ana sebab inspiring me... heheh... sedap tau telur bistik nie... pastu lengkap ngan lauk pauk n sayur2an... all in... :)

TELUR BISTIK...

Bahan2nya:-
  • 2 biji telur – digoreng dadar
  • 50 gram isi ayam – dicincang (aku campur ngan daging...)
  • 1 biji bawang besar – didadu
  • 2 ulas bawang putih – di cincang
  • 1 biji lada merah dan hijau – dihiris (takder...)
  • 2 sudu mkn sos cili
  • 2 sudu mkn sos tomato
  • Sedikit tepung jagung ditambah sedikit air utk memekatkan kuah
  • Sayur campur ( aku tambah daun sup n daun bawang)
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Sedikit minyak utk menumis

Cara2nya:-

1. Panaskan kuali, masukkan isi ayam, masak sehingga separuh masak, masukkan bwang bsr, putih, lada merah dan hijau.
2. Masukkan sos cili dan sos tomato, kacau rata dan masukkan pula sayur campur.
3. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung dan perasakan dgn garam dan gula secukup rasa, setelah pekat kuahnya tuang bahan keatas telur yg telah siap didadar tadi. Siap untuk dihidang.

jom makann...Sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment