Pages

Sunday, February 15, 2009

Hari Marble Sedunia...

Salam...

Semalam ari marble sedunia kat umah nie.. aku wat roti marble yang kini tengah menjadi kegilaan ramai dan hangat di pasaran... resipi dari Ros@Onigiri... Tq yer Ros... rotinyer lembut n gebus sungguh... tapi haku punyer tak berapa nak cun ler... hehhehe... resipi aku copy paste yer tuan empunya resipi... time kasih bebanyakk...

Roti Marble Coklat...



Bahan-bahan

  • 200 gram tepung roti
  • 50 gram tepung gandum
  • 1 sudu besar butter atau marjerin
  • 140 ml susu segar
  • 1 sudu kecil yis
  • 2 sudu besar gula
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil bread improver
  • 1 sudu besar serbuk koko dibancuh dengan sedikit air

Cara-cara

  1. masukkan semua bahan kecuali serbuk koko, uli sampai tak melekat pada jari. kalau ade BM tekan On je.
  2. perap doh selama 40 minit. kemudian tumbuk-tumbukkan doh tadi, keluarkan angin.
  3. Bahagi doh pada tiga bahagian. satu bahagian masukkan bacuhan koko tadi, kalau telembik buleh tambah sedikit tepung dan uli macam biasa. pastika adunan betul betul sebati ye. warna sekata untuk doh coklat tu.
  4. satukan doh yang baki tadi dan terap memanjang. letakkan doh coklat di tengah-tengah.
  5. tutupkan keseluruhan adunan tadi
  6. potong tiga adunan dan anyam bentuk tocang.
  7. letak dlm sandwish loaf.
  8. Biarkan naik dua kali ganda dan bakar pada suhu 160 darjah selama 25 minit atau hingga permukaan nya perang.
  9. siap dibakar dan sejukkan atas redai. Selamat mencuba.

Lagi satu marble, ialah kek marble.. pakai resipi kek butter biasa jer.. tapi aku marble kann... ikut suke aku jer kann.. tapi aku tak puas ati sket sebab kek ni cam kering sket... tu pun aku dah kurangkan sket tepung... ape yang tersilapnyer ntah... tapi dapat kat bebudak nie jalan jer... Irdina siap bawak bekal pi sekolah... cume aku ler rase kurang puas hati skett... tapi rase dia memang ler sodap.. tekstur dia jer kurenggg sket pada mata n lidah aku nie... hehehe...



Breakfast tadi wat roti hamlet jer... Mr hubby n Irdina pun bawak bekal roti hamlet tu jer... Tapi Irdina bawak roti hamlet ngan kek sekali pi sekolah... entah habis entah idak budak tu makan... alih2 kang, bawak balik makan kat umah jer... hehehe...



Sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment