Pages

Thursday, July 16, 2009

Kopok Lekor n Nasi Sup...

Salam...
Hari ini aku ada sedikit rajin tuk nguli kopok lekor... ni la pes time aku wat kopok lekor nie... biasa, tak kuasa aku nak buat... aku beli ajer... ngeh3... dah banyak sangat tayangan sana sini, naik geram lak aku... padahal bukan susah sangat pong nak buat kan... malas ajer yg lebih...at last, sampai gak kopok lekor ni kat Q8 nie... Nilah hasilnya...Ngeee... tapi cerah sketla kopok aku ni sebab pakai white tune in water tu... kalau pakai ikang fresh maybe gelap sket n lagi marveles rasa dia...

Terkuzat laling aku masa balik kejer tengok aku dok tgh goreng kopok lekor tu... hehhee... tak sangka wife dia buleh wat kopok lekor... aku pon tak sangka sebenarnya... ekekek... Resipi from adik Jiya... tapi aku CnP kat umah Kak As Nz... hehhee... aku buat 1/5 adunan jer... nak try ajer dulu... tapi, harus lepas ni kena wat lagi... sebab memang sedap n best... tak liat n keras... just nice... aku potong tebal2 n goreng pon, masa dah sejuk gedi pun still tak liat n keras ... sapa nak cuba, nilah resipi yang aku pakai...

Bahan-bahan...
  • 1kg ikan selayang/ kembung (aku just pakai white tuna in water - 200 gm)
  • 5-10 ulas bawang putih ( 2 ulas bwg putih n campur serbuk lada hitam sket)
  • 1kg tepung ubi/kanji (200 gm)
  • 2 cawan tepung gandum (1/3 cawan)
  • 1 sudu kecil baking powder ( terlupa nak masukkan... ekekkeke..)
  • Garam secukup rasa
  • Perasa
  • Air (secukupnya, agak-agak boleh uli aje)
Cara-cara...

1. Asingkan isi ikan dari tulang. Kemudian blender isi ikan bersama bawang putih dan sedikit air. Terpulang samada nak blender kasar atau halus kemudian tuang kedalam bekas...

2. Masukkan sedikit garam, perasa, serbuk penaik dan tepung. Gaul sehingga tidak lekat pada tangan. Kalo lekat, tambah tepung kanji lagi. Adunan jangan terlalu keras dan jangan terlalu lembik. Sedang² ler asal boleh uli...
3. Sapukan tangan dengan sedikit minyak. Ambil sedikit adunan dan hempaskan ke atas meja bersih agar adunan mampat dan lembut (kalo ada yang nak release tension bleh la sambil². Hehehehe). Barulah uli bentuk memanjang. Kalo ada mesin adunan yang sesuai tak perlu la hempas yer...
4. Dalam periuk, didihkan air bersama sedikit minyak agar keropok lekor tidak lekat antara satu sama lain. Kemudian masukkan keropok lekor tadi. Keropok lekor akan terapung di permukaan air apabila dah masak...
5. Bila dah timbul angkat dan tos. Sejukkan dan potong ikut citarasa memasing. Goreng dan siap untuk dihidangkan...

Untuk Bad, yang kat UK... resipi aku dah tempek... cuba arr... kalo ko malas cuba, suruh la chef umah ko buat... ekekke...

Pas dah sibuk menghempas kopok tu, mulalah malas nak masak2 bagai kan... so, dinner just Nasi Sup Ayam... wif telur masin n sambal kacang belen semalam... kan aku dah cakap, aku mmg tgh malas... hehehe... Aku n anak2 suka ajer sup2 nie... Mr I?... ehhehe, dah aku masak... kena ar jugak dia makan... :)

So, enjoyy... aku dah tak larat dah dok ngadap PC... nak landing kejap... sini baru kul 3.40 pagi... dah subuh dah... Japgi Mr Hubby nak pergi kejer, nak bangun balik... Sekian, Wassalam...

No comments:

Post a Comment