Pages

Tuesday, July 24, 2012

Bubur Som-Som...

Assalamualaikum...

Selamat hari selasa... Alhamdulillah selesai sudah 5 Ramadhan buat kami di sini... Semoga kita semua diberikan kesihatan yang baik untuk berpuasa juga menjalani ibadah di bulan yang mulia ini...

Semalam daku dah buat karipap kentang daging untuk Iftar... Karipap kategori kuih pedas... Maka hari ini, tukar giliran pula... Daku buat kuih manis untuk ahli rumah... Sudah lama daku dengar nama bubur som-som yang terkenal ni... Tapi memang daku tak pernah makan apatah lagi pernah buat... Disebabkan bahan-bahannya berkaitan dengan pandan dan gula merah maka daku memang tidak ragu-ragu untuk mencuba... Sebabnya memang kegemaran daku kuih muih berkaitan pandan juga gula merah... Alhamdulillah juga, ahli jawatankuasa rumah pun sukakannya... 

Resipi daku ambil di Myresipi... Resipi asal adalah bubur som-som pandan dari Kak Fida... Terima kasih buat Kak Fida kerana resipi yang sedap juga sukatan yang memang sedang elok... Daku buat setengah adunan kerana yang hendak makan cuma kami berempat...

Di sini daku kongsikan resipi tersebut juga untuk simpanan daku... kalau hendak lihat resipi asal, sila ke SINI...


~ Versi bunga-bunga cinta buat si kakak ~




BUBUR SOM-SOM ...
Resipi Asal : Kak Fida @ myresipi

Bahan-bahannya...

  • 100 g tepung beras
  • 100 g tepung jagung
  • 1600 ml santan (500ml KARA + air)
  • 100 ml air pandan ( atau 100 ml air + pandan pes)
  • 1 sk garam atau secukup rasa
  • Sedikit pewarna hijau (opt)
Sirap gula melaka:
500g gula melaka
1000 ml air
2 helai daun pandan disimpul


Cara-caranya:
  1. Masak sirap gula hingga gula larut dan tapis. Ketepikan.
  2. Satukan kesemua bahan-bahan dalam periuk dan gaul rata. Masak hingga pekat dan kilat, hingga adunan meletup-letup.
  3. Tuang adunan ke dalam loyang atau acuan dan sejukkan.
  4. Sajikan bersama sirap gula melaka

~ Sirap gula melaka lebih satuuuu ! ~




~ Potong- potong kecik ~



~ Daku potong baji gunakan pisau agar-agar sahaja ~



Insyaallah, lain kali boleh buat lagi... Bubur ni kalau di makan sejuk-sejuk lagilah nyaman sahaja anak tekak... Ehehhehe... Sampai di sini dulu... Panjang umur jumpa lagi di lain siaran... Sekian, wassalam...

14 comments:

  1. sedap nampaknya. saya pun tak pernah rasa. ni menu negeri mana yer sebenarnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ila... akak rasa johor punya... kalau tak silaplah... sedapp lemak kena plak ngan manis gula merah... bau pandan yg wangi... adoiii seksa nak tahan diri dari makan beria...

      Delete
  2. pernah makan sekali..
    memang sedapppp...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kan Mas memang sedap... Nanti bebila boleh buat lagi...

      Delete
  3. Assalamualaikum Amy,

    cantiknya kejadian bubur sum2 tu...selamat menjlnkan ibadah puasa.
    Msk apa nanti utk berbuka??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Nur... Selamat menjalani ibadah puasa juga buat Nur... Ehehe... Berbuka simple jer arini... :)

      Delete
  4. Assalam Aymy....waaah ada kuih sum sum pepagi...leh cair air liur...kena tutup mata laaa...amik bau jek dtg sini...hehehhee... Selamat Berpuasa tuk Aymy sekeluarga yeaaa...muaahhh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Kak Ummi... Selamat berpuasa jugak buat akak sekeluarga... Mmuahhh... Alahai kak, sini masak2 orang malas jer... Tapi memang sedap la bubur ni... Saya pun first time makan...

      Delete
  5. Salam kak aymyyyyyyyyyyy!!!!! rinduuuuuuuuu sgt2 dgn kakak yg cantek sorang niii, ank akak makin hensem2 makin ayu2 mcm maknya ;-) Salam ramadhan buat akak sekeluarga juga, moga diberi kesihatan yg baik2 juga sepanjang bulan ramadhan ni n hari2 yg seterusnya jugak insyaAllah! menu wajib, dapnya! kita puasa tahun ni thn tak nk makan nasik nak makan manis2 mcm ni n kuih2 ajerr takut bdn naik lagii, pdhal sama ajerr ehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam adik ijah sayang... Itulah, akak pun lama menyepi... Baru jugak buat comeback... Eheheh, macam artis la pulak ada2 comeback yer... Itulah, akak tak makan nasi akak boleh tahan lagi... Tapi kalau dah buat kuih muih2 ni mengeletar jugak nak tahan nafsu makan... ahahaha...

      Delete
  6. owh.. lame sungguh x buat bubur som2..satu menu wajib iftar kami saban taun... mesti buat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noorsha, sedap kan... Nanti buat yer... :)

      Delete
  7. looks so yummy....i think it is also very good in taste....

    Wholesale Jewelry

    ReplyDelete
  8. Using the Super Bowl as a rallying point to focus on hunger, Magazine Offset Printing

    ReplyDelete