Pages

Tuesday, January 27, 2009

Filet Ikan Berlada...

Salam...

Akhir2 nie memang payah ler nak jumpa ikan... kalo ada pun, ikan yang aku tak kenal... dahler nama ikan tu tulih dalam bahasa arab.. manelah aku nak paham... bab2 mengecam ikan ni plak, memang aku failed... huhuu... setakat ikan kembung, kerisi, tenggiri, selar, cencaru, bawal, gelama, belanak(kedera), nyok2 n beberapa jenis ikan2 lain yang kat msia tu aku kenal la sket2... tapi kat sini tak banyak sangat ikan jenis2 tu.. yg ada pun kembung, kerisi, bawal, selar n belanak(kedera).. tapi kengkadang tak fresh... kengkadang tu langsung tak ada yg aku kenal... kalo beli pun taktau nak masak per...

Ader sekali tu, aku beli lauk kat Spice Island... Fish chilli... Sedap... pedas berapi... tapi best... dia masak guna filet ikan tu jer... so, semalam masa beli brg dapur tu, beli sekali la filet ikan... nak try masak cam yang dia masak... bahan2 dia aku agak2 pas puas aku belek2 lauk tu... arini aku dah wat eksperimen... bolehla... ada la sket2 cam rase yang Spice Island tu ... tapi kureng pedas sket... hehehe .. masuk bakul angkat sendiri jerla kan... jgn mare... Sape nak try, silalah.. jgn memalu... ahakss...

FILET IKAN BERLADA...

Bahan-bahan:
  • 1 ketul filet ikan saiz besar - dipotong kecil
  • 1/2 labu bawang besar - dihiris
  • 1/4 biji capsicum hijau - dipotong dadu
  • 3 ulas bawang putih -kisar kering/ tumbuk
  • 3 btg cili merah -kisar kering/ tumbuk
  • 4 btg cili api (nak pedas lagi, bleh tambah) -kisar kering/ tumbuk
  • 1/2 inci halia -kisar kering/ tumbuk
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1 sudu kecil lada hitam
  • sedikit garam, gula, serbuk kunyit
  • sedikit minyak
  • sedikit air
  • daun bawang - dipotong kasar
Cara-cara:
  1. Lumur ikan dengan serbuk kunyit, sedikit garam dan 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam... Goreng kekuningan dan angkat... ketepikan...
  2. Tumis bawang besar dan capsicum sehingga layu... ketepikan...
  3. Dengan menggunakan minyak goreng bawang tadi, tumiskan bahan kisar dan baki lada hitam tadi sehingga garing...
  4. Masukkan sedikit air... kacau... masukkan kicap pekat dan kacau lagi... masukkan gula dan garam secukup rasa... kacau...
  5. Masukkan bawang dan capsicum yang telah digoreng tadi... masak sehingga agak kering (kalau banyak air sangat, nanti filet tu lembik) ... tutup api... masukkan filet ikan tadi dan daun bawang... kacau rata... Siap tuk dihidang... makan pepanas memang bestt... lagi pedas lagi best tau...
Selamat mencuba... Sekian, Ma'a salama... Wassalam...

No comments:

Post a Comment