Pages

Thursday, January 29, 2009

Kuih Bakar Pandan...

Salam...

Syukur alhamdulillah, suhu dah ok sket.. dah tak sejuk sangat... aku memang tak suka sejuk sangat... sejuk ala2 manja bolehla aku tahan... nyaman jer rasenya, aku suka ler... tapi kalo sejuk sampai ketaq lutut, tak sukeee... nak plak kena air... adoyaiii... malass... dalam sejuk2 n sejak dua menjak nie, aku suke sangat plak ngan wat masak2 guna perasa pandan.. entah naper ntah...

Aku sebenarnya jarang wat kuih muih tradisional or yang manis2 nie... sebab kuih manis2 ni Mr hubby kureng sket gemarnya... makan ler.. tapi sket2 jer.. sebab tu aku biasa wat kuih goreng2 or pedas2 jer.. tapi tekak aku ini rasa cam nak makan kuih bakar... tapi tak pernah buat... ni kira percubaan pertama aku ler... tapi alhamdulillah jadik la plak... sedap plak tu... angkat bakul lagiii... kalo mama dengar ni, sure bangga... tak sangka anak dia dah pandai wat kuih bakar... adahal buat dia, teramat ler senang ... ahakss..

Kredit to empunya resepi kat MyR tu.. Zana08... sume ngam2 jer.. lembut dia.. rasa dia.. lemak dia.. aku ikut resipi tu 100%... tapi tambah sket esen pandan... nak buang bau telur tu...pewarna dia aku pakai pandan emulco.. lagipun stok daun pandan aku tinggal sket jer.. bau pun dah kurang mengancam... kalo tak tambah kang takut bau pandan dia kurang... mana best kann...

Ni la resepi dia... aku kopipes jerla yer...


Bahan-bahan:

  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air pandan
  • 1 cawan santan
  • 1 cawan susu cair (sejat)
  • 3 biji telur
  • Sedikit pewarna hijau
  • Sebagai hiasan- sedikit bijan jika suka

Cara-cara:

  1. Masukkan semua bahan ke dalam blender kecuali bijan
  2. Blender hingga sebati
  3. Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan bahan tadi kedalamnya.
  4. Taburkan bijan (jika suka)
  5. Bakar 40 minit pada suhu 180c/ hingga masak.
Kan daku dah kater.. senang kan nak buat dia.. selamat mencuba... Sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment