Pages

Tuesday, January 20, 2009

Roti Nasi @ Roti Kaya Pandan....

Salam...

Arini tak masak pape special.. tapi, pernah ke aku masak special? huhuhu.. masak pun main campak2 jer... Menu arini, sambal tumis udang n masak lemak labu...

Semalam Mr. Hubby dok sebut2 pau pandan kaya yang pernah makan kat Vistana Kuantan dulu.. masa kami memuda dulu... memang la sedap, lembut, gebus n wangi pau dia.. makan plak masa suam2 kuku.. ahakss.. memang sangatla best... memang teringin sangat nak buat pau nie.. tapi pengukusnya plak takder.. dari hari ke hari nak beli, asyik tertangguh... maklumlah, kuar umah pun seminggu sekali jer... Kengkadang masa time kuar beli brg dapur tu, tak pergi la plak kedai yg jual alatan2 nie... yang elektrik punya, jumpa yg saiz kecik je... kalau nak letak loyang pun tak muat.. nak wat kek kukus pun tak boleh.. so, malas ler nak beli yg tu...

Jadinya.. dari tak merasa, aku wat ler roti pandan inti kaya... tapi pakai resipi roti nasi yang ambik kat MR.. Onigiri nyer.. just tambah pandan paste ngan letak inti kaya.. ni aku kopipes jerla resipinya... sedap roti dia.. tapi disebabkan aku pakai tepung gandum jer, agaknya sebab tu roti ni kurang gebu dari yang sepatutnya... setelah dibandingkan dengan kengkawan yang dah buat... next time, dah ada tepung roti dlm stok aku, aku akan wat lagi sekali... tapi tq bebanyak ye onigiri..

Bahan-Bahan...
  • 80 gram nasi putih
  • 100 ml air
  • 250 gram tepung roti
  • 60 ml susu segar
  • 4 gram dry yeast
  • 2 sudu besar gula
  • 20 gram butter atau marjerin
  • 1 sudu kecil garam

Cara-cara...

  1. Mula-mula aktifkan dry yis tu dgn 1\2 sudu kecil gula n tepung dan masukkan dlm air suam, tunggu hingga betul-betul berbuih.
  2. kemudian blender nasi bersama air dan susu hingga betul-betul hancur.
  3. masukkan yis, nasi yang telah diblender, marjerin, gula dan garam ke dalam tepung dan uli hingga tepung tak melekat pada tangan.
  4. rehatkan doh selama 1 jam dan setelah itu tumbuk doh keluarkan angin.
  5. kemudian terap doh memanjang dan lipat 3
  6. letakkan doh dlm acuan sandwish loaf dan biar hingga doh menjadi dua kali ganda dan setelah itu bakar pada suhu 190 darjah selama 25 minit.
  7. keluarkan dr oven dan glis roti tadi dengan butter utk dapatkan permukaan yang berkilat.
  8. sedia utk dimakan dan roti ni mmg lembut dan gebu sepanjang masa. Tak perlu guna pelembut roti atau pun bread conditioner. Selamat Mencuba.
Jadinya, dari pagi aku wat roti ni.. sampai ke petang, aku dok ulang makan jer.. dapat banyak ketul gak.. 14 ketul saiz sedang... muka aku pun dah sama tembam jer ngan roti tu.. hehehe.. dah memang sedia tembam n bulat.. nak wat camne.. sokla diet.. hahaha.. boleh ker? cam tak percaya jer... adoyaiii...

Mr hubby pun kata okla roti nie.. dalam dia dok kata ok nie, aku pun kate... disebabkan roti pun aku dah bleh buat, kenala belikan aku BM (bread maker- tapi rasanya sume owg tau kot) ngan pengukus tu... ahakss.. ayat bodekk... hehehe.. Dia ok jer... Tq la Mr Hubby for your support... kat sape lagi aku nak mintak kan... pada yang ada n yang sudilah kan... Ngeee... i takder gaji you... elaun yg Mr hubby bagi tu, nak simpan ler... asyik shopping jer.. bleh caya ker ayat nie... ahakss... azam tahun baru kot... aminnnn...

Sekianlah pok pek arini... ada masa aku taip agi... Wassalam...



No comments:

Post a Comment