Pages

Monday, August 10, 2009

Ayam Goreng Berempah Serai...

Salam...
Selamat pagi Isnin... ni makan2 ari sabtu aritu... shedapp nyer ayam goreng... aku punyerla makan pulun... sampai Mr I cakap, dah lama tak tgk aku makan berselera camtu... Ngeh3... biasala kan... sejak2 akhir2 ni mmg aku catu makan... ekekke.. aku ratah camtu ajerr...

Resipi kat MyR by love2cook... biasa aku wat ayam goreng berempah pon lebih kurang camnie gak ler... kadang2 aku tambah sket serbuk cili... kadang2 campur sket sos tiram... kadang2 skip daun kari... kadang2 skip serai... tapi yang ni, aku ikut2 sebijik bahan resipi nie... tapi aku pas perap... masa nak goreng tu, aku gaul sket dengan tepung beras bagi rempah tu melekat dan tak tertanggal...

Layannzz... resipi CnP ajerla yer... thank yer Love... Sedappp...

Ayam Goreng Berempah Serai...

Bahan-bahan (sekeluarga)...

  • 1 ekor ayam (dibersihkan dan dipotong sederhana)
  • Bahan2 dikisar bersama:-
  • 6 ulas bawang putih
  • 7 ulas bawang merah
  • 2 inci halia
  • 2 batang serai
  • ---------------------------------------
  • 3 sb cili kering kisar/ cili boh (lebih/ kurang ikut citarasa)
  • 2 sb serbuk kari daging
  • 1/2 sk serbuk jintan putih
  • 1/2 sk serbuk jintan manis
  • 1/2 sk serbuk ketumbar
  • 1/2 sk rempah 5 spices (takde pun takpe)
  • garam dan aji secukupnye
  • 3 tangkai daun kari
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-cara...

  1. Campurkan semua bahan di atas bersama ngan ayam kecuali daun kari dan minyak. Gaul sebati dan biarkan perap selama 1 jam.
  2. Panaskan minyak dlm kuali. Pastikan minyak berlebihan supaya ayam tenggelam ketika digoreng.
  3. Masukkan ayam satu per satu dan goreng hingga masak. Taburkan daun kari bila dah 1/2 masak.
  4. Dah okey, angkat dan toskan minyak berlebihan. Boleh dimakan begitu sahaja!

Selamat menjamu selera... sekian, wassalam...

4 comments:

  1. salam,
    found this blog while blog hopping...
    another foodie blog..
    i like..
    thanks for sharing the resepi..

    catz

    ReplyDelete
  2. tak semua kek lapis serawak sedap (pada tekak saya la)... tapi kalau yg mcm ni ada biskut marie, ada susu pekat, horlicks, aaaa mmg kaw!!

    ReplyDelete
  3. huh, habeh seko ayam tu ko wat goreng yer???

    ReplyDelete
  4. CATZ : tq sudi singgah... datang la lagi yerr...

    KOG: mane tak sedapnya kan... ngan segala mcm bahan penambah lemak n berat badan... ekekke... tapi layannn... :)

    Nani: idak ler wat seko... wat cukup2 makan jerla... heheh...

    ReplyDelete