Pages

Sunday, May 03, 2009

Chicken Wing Special n Nasi Goreng...

Salam...
Ari Sabtu yang berbahagia ni, tanya Mr Hubby nak makan aper tuk dinner... dia jawab nasi goreng... hehehe... suke aku... sebab senang... as usual, aku wat nasi goreng bebodo jer la... hehehe...

Pastu aku pun wat ler chicken wing yang spesel itu... chicken wing ni, asalnya resipi aku amik kat MyR... Sticky caramel chicken wings... tapi aku dah ejas ikut tekak kami sefamily... sebab kalo bubuh ikut sukatan asal, madu banyak sangat... manis.. Aku n Mr Hubby tak suke sgt memanis nie... manis2 manja bolehla... resipi aku dah ejas dulu dah masuk entry... takperla, aku C n P balik.... sape suke pedas, boleh tambah lebih serbuk cili n black pepper... mmg sedap tauu... cuba ler....

Chicken Wings Special...

Bahan-bahan...

  • 10 keping kepak ayam - dibersihkan
  • 2-3 sudu besar minyak masak
  • 4 ulas bawang putih - diparut
  • 1/2 inci halia - diparut
  • 1/2 sudu teh serbuk cili
  • 1/2 sudu teh serbuk lada hitam
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos ikan
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar madu
  • garam secukup rase( jika perlu sebab kicap, sos tiram, sos ikan dah masin)

Cara-cara...

  1. Campur kedua2 bahan parut dlm satu bekas... Ambil 1/2 bahan parut dan perap bersama kepak ayam dengan semua bahan lain kecuali garam dan minyak... rase dulu, kalo kurang masin, bleh tambah garam sket... perap 30 min- 1 jam...
  2. Selepas perap, asingkan kepak ayam dan air perapan tadi... air perapan jgn dibuang...
  3. Panaskan minyak, tumiskan baki bahan parut tadi sehingga naik bau dan kekuningan... ambil kepak ayam tadi dan kacau rata... masukkan 1/2 cawan air untuk pastikan ayam benar2 masak...
  4. Lepas agak2 ayam dah masak dah kuah tadi dah sedikit kering, masukkan baki air perapan ayam tadi... Kacau sebati sehingga kuah dah kering dah melekat pada kepak ayam... tutup api... sedia dihidang...

Jom makan... Sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment