Pages

Wednesday, May 13, 2009

Puteri Ayu...

Salam...
Selamat malam Rabu... pas masak2 tuk dinner tadi, tetiba terasa cam nak rasmikan pulak acuan puteri ayu ku itew... resipi dah lame amik kat Cik Mat Gebu, tapi belum sempat nak buat... disebabkan tetiba rase cam ghajin jer rini, maka pas solat zuhur daku pon godek2 la apa yang patut...

Maka jadikler kuih Puteri Ayu ku ini... tak pernah buat pon... pes time... mulus n gebu kuih die... masa buat tu aku tak bleh nak rase sebab aku pose... belum masuk waktu berbuka... tapi bebudak tu laju jer makan 2 ketoi sorang dah... nampak gaya cam sedap... satu adunan tu aku just dapat 15 ketoi... cukup ler tu, tuk kami anak beranak... buat bebanyak kang tak termakan pulak... Pas bukak pose, aku pon makan 2 ketoi... adoyai, mmg sedap n gebus... dah sejuk pun lembut jer agi... memang tak rugi aku cube... tapi cume nye, kelapa tu aku just pakai kelapa kering yang dilembabkan ngan 2 sudu air panas... kureng sket la keoriginalannya kan... tapi totap sodappp... Resipi aku CnP kat umah cik mat jer... halal yer Cik Mat...



PUTERI AYU...
Bahan-Bahannya ...


  • 1 biji telur gred A
  • 80 g gula halus
  • 80 ml pati santan
  • 1/2 camca teh pes pandan
  • 90 g tepung gandum*
  • 1/2 camca besar tepung ubi*(*disatukan dan diayak)
  • 1/2 camca teh ovallate
  • 1 cawan kelapa parut*
  • 1 camca besar tepung jagung*
  • 1/4 camca teh garam halus*(*digaul rata)
Cara membuatnya...
  1. Sapu rata acuan kuih puteri ayu dengan sedikit minyak masak kemudian masukkan 1 camca teh parutan kelapa dan tekan sampai padat. Ketepikan.
  2. Putar gula dan ovallate hingga rata. Masukkan telur dan putar hingga kembang. Masukkan pes padan dan gaul rata. Perlahankan speed, masukkan tepung berselang seli dengan santan hingga habis. Gaul hingga sebati.
  3. Sudukan ke dalam acuan yang telah diisi dengan kelapa tadi. Kukus atas air mendidih selama 15 minit. Angkat, sejukkan sebentar dan keluarkan dari acuan. Boleh dihidangkan....
Jemput makan... sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment