Pages

Thursday, May 21, 2009

Kerabu Mangga n Ayam Asam Pedas...

Salam....
Arini entah nak masak aper aku pon taktau... migrain dah dok pikir dari semalam... semalam masak simple jer... tekak ni terasa nak makan kerabu mangga... jengok kat bakalah bawah tu ader la mangga yang tak berapa muda... bolehla nak buat rasa... tapi aku tak letak pon kacang tanah goreng tumbuk... kalo ader lagi sedap... kacang tanah yang dah digoreng dah takder... malas plak aku nak goreng semata-mata nak tabur atas tue... setakat nak pakai sesudu dua jer......


Pastu teringat plak kat nasi asam pedas yang aku ngan Mr Hubby suke makan kat cafe dalam Billion Manjung tue... Nasi putih, ayam asam pedas, telur goreng n ulam timun... tu la matching dia kalo beli nasi asam pedas tu... musti orang heran, ader gak ker ayam masak asam pedas? hhuhuuhu.. mula2 aku cam pelik gak... tapi pas makan, adoi sedapla pulak... kena jer rasenya... pedas berapi dan masam... dulu, kalo aku malas sangat masak, malam2 pi tapau kat situ jerla.... budak2 makan nasi vegetarian or kuey teow sup... kuey teow sup dia pon aku suke sebab dia letak wantan... aku tryla wat asam pedas ayam tue... muahahahha... tak jadik sama pon... memang tak lulus, walaupun Mr. Hubby cakap dah okey dah tue... kat tekak aku ni, lom cukup sifat... ekekke... yerla, resipi n air tangan masing2 mana nak sama... kadang2, resipi yang sebijik segaban pon, kalo lain owg masak, lain gak rasenya... sebab air tangan tu tak sama kan... hehhehe... tu ayat nak sedapkan perutt...

Pastu, telur goreng... aku wat tamago yaki lagi... laling aku tu suke plak telur tue... siap tanya agi, cemana wat nie... goreng telur pastu gulung ekkk, tanya dia... ekekke... lebih kurang ler tu laling, tapi ader la teknik dia... bukan wat sekeping terus gulung jer... hehheh...aku pon lom pas agi nie... hentam ajerla la....
Ni breakfast pagi nie... Irdina nak cekodok pisang... semalam dah buat cekodok bilis... dia makan sikit jer... sebab dia malas nak kupas buang isi perut cekodok tue.. bawang n bilis tu dia tak makan... tu yang arini dia nak cekodok pisang... senang dia telan jer... takder bawang n ikan bilis... memang cerewet budak nie kalo bab makan... senget benget sketla cekodok aku... sebab aku wat bancuhan lembik sket n tak letak soda... sebab tu dia tak kembung bulat... kembung masa tengah angkat tu jer... pastu dah penyek... hehhehe... lagipon aku wat cekodok pakai acuan dumpling... aku tak pandai lagi kontrol... takderla kotor n berlengas tangan aku tu... mengada tul kan, wat cekodok pon nak pakai2 acuan... hehehe... sebenarnya aku terjumpa benda ni masa kat carrefour aritu... saje gatai beli sebab nak tengok betul ke efektif alat nie?.... bolehla tahan... cam mana ghupe alat dia nantila aku display yer...

Arini taktau nak masak per... lom sempat nak ronda2 umah owg cari idea... japgila... awal lagi nie... lunch nanti wat nasi goreng simple2 jer la kat kanak2 nie... aku pose sunat rini... sebab pose wajib aku takyah ganti... hehehhe... dah 2 tahun masa bulan pose aku dapat pose penuh... akibat implanon aku yang mereng tu, wat peroid aku kelam kelibut... tapi alhamdulillah ler, aku takyah ganti kan...

Asyik2 makan jer, sekali-sekala bg perut ni rehat makan... makan tak renti2 jer aku nie... diet sket... bukan nak diet bagai tuk jadik kurus kering, tapi nak elak penyakit... huhuhu... tapi kalau aku diet bagai nak giler cemana pon, takkannya aku jadik kurus kering nyerr... sebab mmg spesis aku chubby n comey... tapi bile kurus sket tu, nampak cam makin bertambah comel sket la kan... ekekekke... masuk bakul angkat sendirik... jgn marah or muntah plak ekkk.... kalo rase nyampah, silalah beredar dengan sopannya... ekekke... sekian, pok pek arini... nak kemas2 dulu... sekian, wassalam...

6 comments:

  1. Terliur lagi aku tgk makanan ko neh ayu..bile la aku dapat lawat family ko kat sana.

    ReplyDelete
  2. hhehe.. nak mai bgtau ler.. tp sini bukan ader aper.. nak makan angin pi dubai uae... lg best sebab mmg tempat melancong.. tak pon pi egpt ker... takpon wat umrah ler bad... ko kan dah mampu...

    ReplyDelete
  3. salam aymy..cute si dina kena makeup mcm tu..kenwood kat sana mahal ke?

    ReplyDelete
  4. salam akak..
    sedapnye kerabu tu...lama dah tak mkn...huhuhuuu...sini tak jumpe lagi mangga...

    ReplyDelete
  5. ayu, nanti nak balik mesia kena ambik 2 kontena la gayanya ni.. hehehe...

    ReplyDelete
  6. Kak ina: entahler kak ina kenwood tu, mahal ke murah... tapi kenwood major titanium yg saya beli aritu mmg murah sket dr msia... kena tgk rege market msia skang...

    Sha: sana takder mangga sha? ala siannya... sini ramai india.. tu yg ada mangga tue... depa pon makan ulam mangga... hehehhe...

    atud: cumie, jgn la sampai 2 kontena... hehhee.. 1 kontena cukupla.. sib baik company tanggung... kalo tak, mmg aku tak beli paper kat sini... ekekke...

    ReplyDelete